01.02.2010

SØNDAGSKOS MED OSTEISKAKE!

I går var minste og vesla ute med mannen min og måket snø og hadde seg en runde på ski. Minsten er blitt flink til å gå på ski, første vinteren han prøver noe særlig. Og vesla satt i bæremeis på pappa sin rygg.

De kom inn når det begynte å mørkne, og da tente vi masse stearinlys og koste oss med en osteiskake som jeg hadde i frysen. Bakte den til jul, men vi kom aldri så langt at vi fikk spist den da.

Kaka er veldig lett og laga, og det er gjort på en halvtime. Og den smaker helt nydelig, den er selvskreven på bordet hos oss i bursdags-sammenhenger.

OSTEISKAKE

Visp 3 eggeplommer med 2 dl sukker. Ha i en pk Philadelphia ost.
Pisk 1/3 kremfløte med 1 ts vaniljesukker.
Vend det forsiktig inn i resten.
Bland i 2 pk med Daim strøssel. Gjem litt til å ha på toppen.

1 pk knuste Bixit havrekjeks blandet med passelig mengde smeltet margarin til bunn.
Trykk kjeksblandingen utover et fat (som tåler frys), med ringen til en rund kakeform som "ramme".

Så i frysen noen timer.....
Og er her resultatet. Lønner seg å ta kaken ut av frysen minimum en halv time før den skal spises.
Gled dere til smaken, her gikk halve kaka med i går ettermiddag. Små og store synes den er knallgod.

FORTSATT FIN UKE TIL DERE ALLE SAMMEN!
post signature

2 kommentarer:

  1. Å den kaken så deilig ut. Kanskje jeg skulle prøve å lage den en dag :)
    Har lagt meg til som følger hos deg.
    Ha en god helg.
    Trude :)

    SvarSlett
  2. Nammm... dette hørtes deilig ut! Jeg har laget en tilsvarende kake (litt annerledes) som vi kalte Dajm-kake, den fikk jeg lyst på nå.....

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem fra Lenemora

    SvarSlett

Koselig om du legger igjen et lite spor etter deg, alltid gøy med nye bekjentskap og hyggelige kommentarer.♥♥♥♥